Masz dość wertowania Ustaw, poszukiwania informacji nt operatów wodnoprawnych i pozwoleń wodnoprawnych na stronach i forach internetowych? Od dziś wszystkie interesujące i potrzebne Ci informacje znajdziesz w naszym artykule.
Operaty i pozwolenia wodnoprawne
Chcesz otrzymać ofertę na operaty wodnoprawne ?
Wypełnij szybki formularz i otrzymaj zniżkę *
* Rabat udzielany jest na wszystkie zapytania wysłane z formularza ze strony GGSprojekt
Co to jest operat wodnoprawny?
Operat wodnoprawny jest podstawowym dokumentem, na podstawie którego uzyskuje się pozwolenie wodnoprawne. Uzasadnia on potrzeby wodne przyszłego użytkownika wód (inwestora), ubiegającego się o pozwolenie wodnoprawne. Przy podjęciu decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym organ wydający posiłkuje się operatem, dlatego tak ważne jest jego skrupulatne przygotowanie . W postaci operatu przedstawiany jest cały materiał dowodowy: dokładna analiza prawna, techniczna i środowiskowa, wszystkie aspekty prawne, techniczne i środowiskowe itp. Treść operatu powinien być zgodny z projektami budowlanymi, określonymi ustawami i rozporządzeniami zawiera wszystkie niezbędne obliczenia oraz załączniki graficzne. Załącziki te można wyjonać w programach Bricscad, CorelDraw, Qgis, Winkalk, Gimp, Inkscape, CorelPhotoPaint.
Z czego składa się operat wodnoprawny?
CZĘŚĆ OPISOWA OPERATU WODNOPRAWNEGO(Prawo Wodne Dz.U. 2015 poz. 469)
1) oznaczenie zakładu ubiegającego się o wydanie pozwolenia, jego siedziby i adresu;
2) wyszczególnienie:
a) celu i zakresu zamierzonego korzystania z wód,
b) rodzaju urządzeń pomiarowych oraz znaków żeglugowych,
c) stanu prawnego nieruchomości usytuowanych w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych, z podaniem siedzib i adresów ich właścicieli,
d) obowiązków ubiegającego się o wydanie pozwolenia w stosunku do osób trzecich;
2a) opis urządzenia wodnego, w tym położenie za pomocą współrzędnych geograficznych oraz podstawowe parametry charakteryzujące to urządzenie i warunki jego wykonania;
3) charakterystykę wód objętych pozwoleniem wodnoprawnym;
3a) charakterystykę odbiornika ścieków objętego pozwoleniem wodnoprawnym;
4) ustalenia wynikające z:
a) planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza,
b) warunków korzystania z wód regionu wodnego,
c) planu zarządzania ryzykiem powodziowym,
d) planu przeciwdziałania skutkom suszy,
e) krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych.
5) określenie wpływu gospodarki wodnej zakładu na wody powierzchniowe oraz podziemne, w szczególności na stan tych wód i realizację celów środowiskowych dla nich określonych;
6) planowany okres rozruchu i sposób postępowania w przypadku rozruchu, zatrzymania działalności bądź wystąpienia awarii lub uszkodzenia urządzeń pomiarowych oraz rozmiar, warunki korzystania z wód i urządzeń wodnych w tych sytuacjach;
7) informację o formach ochrony przyrody utworzonych lub ustanowionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, występujących w zasięgu oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych.
CZĘŚĆ GRAFICZNA OPERATU (Prawo Wodne Dz.U. 2015 poz. 469)
1) plan urządzeń wodnych i zasięg oddziaływania zamierzonego korzystania z wód lub planowanych do wykonania urządzeń wodnych, z oznaczeniem nieruchomości wraz z ich powierzchnią, naniesiony na mapę sytuacyjno–wysokościową terenu;
2) zasadnicze przekroje podłużne i poprzeczne urządzeń wodnych oraz koryt wody płynącej w zasięgu oddziaływania tych urządzeń;
3) schemat rozmieszczenia urządzeń pomiarowych oraz znaków żeglugowych;
4) schemat funkcjonalny lub technologiczny urządzeń wodnych.
Dodatkowe informacje i dokumentacje
W zależności od zakresu wnioskowanego pozwolenia, wymagane jest poszerzenie operatu wodnoprawnego o dodatkowe informacje i dokumentacje .Organ uprawniony do wydania pozwolenia wodnoprawnego może odstąpić od niektórych wymagań dotyczących operatu (poza opisem urządzenia wodnego uwzględniającego położenie za pomocą współrzędnych oraz podstawowe parametry charakteryzujące to urządzenie i warunki jego wykonania).
W przypadku, gdy występujemy o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód, operat wodnoprawny powinien zawierać:
- określenie w m3 wielkości poboru wody maksymalnego godzinowego, średniego dobowego oraz maksymalnego rocznego;
- opis techniczny urządzeń służących do poboru wody;
- określenie rodzajów urządzeń służących do rejestracji oraz pomiaru poboru wody;
- określenie zakresu i częstotliwości wykonywania wymaganych analiz pobieranej wody.
W przypadku występowania o pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi lub pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, operat powinien zawierać:
- schemat technologiczny wraz z bilansem masowym i rodzajami wykorzystywanych materiałów, surowców i paliw, istotnych z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska;
- określenie w m3 wielkości zrzutu ścieków maksymalnego godzinowego, średniego dobowego oraz maksymalnego rocznego;
- określenie stanu i składu ścieków lub minimalnego procentu redukcji zanieczyszczeń w ściekach lub, w przypadku ścieków przemysłowych, dopuszczalnych ilości zanieczyszczeń, w szczególności ilości substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego, wyrażone w jednostkach masy przypadających na jednostkę wykorzystywanego surowca, materiału, paliwa lub powstającego produktu oraz przewidywany sposób i efekt ich oczyszczania;
- wyniki pomiarów ilości i jakości ścieków, jeżeli ich przeprowadzenie było wymagane;
- opis instalacji i urządzeń służących do gromadzenia, oczyszczania oraz odprowadzania ścieków;
- określenie zakresu i częstotliwości wykonywania wymaganych analiz odprowadzanych ścieków oraz wód podziemnych lub wód powierzchniowych powyżej i poniżej miejsca zrzutu ścieków;
- opis urządzeń służących do pomiaru oraz rejestracji ilości, stanu i składu odprowadzanych ścieków;
- opis jakości wody w miejscu zamierzonego wprowadzania ścieków;
- informację o sposobie zagospodarowania osadów ściekowych.
W przypadku występowania o pozwolenie wodnoprawne na rolnicze wykorzystanie ścieków, operat powinien zawierać informacje o:
- ilości, składzie i rodzaju ścieków;
- jednostkowych dawkach ścieków i okresów ich stosowania;
- powierzchni i charakterystyce gruntów przeznaczonych do rolniczego wykorzystania ścieków.
Kto może sporządzić operat wodnoprawny?
W polskim ustawodawstwie nie ma obowiązku posiadania uprawnień do sporządzania operatów wodnoprawnych. Nie znaczy to jednak, że może być on sporządzony przez osobę bez wiedzy merytorycznej.
POZWOLENIE WODNOPRAWNE
Kiedy wymagane jest pozwolenie wodnoprawne?
Zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2001 r Prawo wodne (tekst jednolity Dz. U. z 2015 r. poz. 469 z późn. zmianami) pozwolenie wodnoprawne jest WYMAGANE na:
- szczególne korzystanie z wód
- regulację wód oraz zmianę ukształtowania terenu przy gruntach przylegających do wód, mającą wpływ na warunki przepływu
- wykonanie urządzeń wodnych jakich
- rolnicze wykorzystanie ścieków, w zakresie nieobjętym zwykłym korzystaniem z wód
- długotrwałe obniżanie poziomu zwierciadła wody podziemnej
- piętrzenie wody podziemnej
- gromadzenie ścieków oraz odpadów w obrębie obszarów górniczych utworzonych dla wód leczniczych
- odwodnienie obiektów i wykopów budowlanych oraz zakładów górniczych
- wprowadzanie do wód powierzchniowych substancji hamujących rozwój glonów
- wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych innych podmiotów, ścieków przemysłowych zawierających substancje szkodliwe dla środowiska wodnego
- gromadzenie ścieków, a także innych materiałów, prowadzenie odzysku lub unieszkodliwianie odpadów, wznoszenie obiektów budowlanych oraz wykonywanie innych robót, wydobywanie kamienia, żwiru, innych materiałów oraz ich składowanie – na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią
Co potrzebne jest uzyskania pozwolenia wodnoprawnego?
- wniosek
- Operat wodnoprawny sporządzony zgodnie z wymogami art. 132 ustawy Prawo wodne lub projekt urządzeń wodnych odpowiadający wymaganiom operatu wodnoprawnego (art. 131 ust. 4 ustawy Prawo wodne) — 2 egz.
- Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego lub decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli jest ona wymagana (art. 131 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo wodne).
- Opis prowadzenia zamierzonej działalności sporządzony w języku nietechnicznym (art. 131 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo wodne).
- Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej– Opłatę skarbową w wysokości 217,00 zł za każde pozwolenie należy uiścić w kasie Starostwa Powiatowego.
- Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach ( w związku z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) — dot. przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
Kto wydaje pozwolenie wodnoprawne?
Organem właściwym do wydawania pozwoleń wodnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, jest starosta, wykonujący to zadanie jako zadanie z zakresu administracji rządowej.
Marszałek województwa wydaje pozwolenia wodnoprawne:
1) jeżeli szczególne korzystanie z wód, wykonywanie urządzeń wodnych lub eksploatacja instalacji bądź urządzeń wodnych są związane z przedsięwzięciami lub instalacjami, o których mowa w art. 378 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. — Prawo ochrony środowiska;
1a) o których mowa w art. 122 ust. 1 Prawa wodnego, jeżeli dotyczą korzystania z wód i wykonywania urządzeń wodnych w sztucznych zbiornikach wodnych usytuowanych na wodach płynących, będących przedsięwzięciem, dla którego sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest wymagane;
2) na wykonanie urządzeń wodnych zabezpieczających przed powodzią;
3) na przerzuty wody i wykonanie niezbędnych do tego urządzeń wodnych;
4) na wprowadzanie do wód powierzchniowych substancji hamujących rozwój glonów;
5) o których mowa w art. 122 ust. 2 Prawa wodnego;
5a) na wydobywanie z wód powierzchniowych kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów;
5b) na wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska określone w przepisach wydanych na podstawie art. 45a ust. 1 Prawa wodnego pochodzących z eksploatacji instalacji związanej z przedsięwzięciami, o których mowa w pkt 1;
5c) wszystkie, o których mowa w art. 122 Prawa wodnego, wymagane dla przedsięwzięcia, jeżeli jest organem właściwym do wydania jednego z tych pozwoleń;
5d) na wspólne korzystanie z wód, o którym mowa w art. 130, jeżeli jest organem właściwym do wydania pozwolenia wodnoprawnego dla jednego z zakładów.
W przypadku gdy szczególne korzystanie z wód lub wykonywanie urządzeń wodnych odbywa się na terenach zamkniętych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. — Prawo ochrony środowiska, pozwolenie wodnoprawne wydaje dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
W przypadku gdy szczególne korzystanie z wód lub wykonywanie urządzeń wodnych jest związane z przedsięwzięciem realizowanym w części na terenie zamkniętym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. — Prawo ochrony środowiska, dla całego przedsięwzięcia pozwolenie wodnoprawne wydaje dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej.
Na jaki okres wydawane jest pozwolenie wodnoprawne?
Pozwolenia wydawane są na czas określony. Okres obowiązywania pozwolenia zależy od rodzaju wnioskowanej działalności:
- pozwolenie wodnoprawne na szczególne korzystanie z wód wydaje się na okres nie dłuższy niż 20 lat;
- pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi wydaje się na okres nie dłuższy niż 10 lat;
- pozwolenie wodnoprawne na wprowadzanie ścieków przemysłowych zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego do wód lub do urządzeń kanalizacyjnych, będących własnością innych podmiotów, wydaje się na okres nie dłuższy niż 4 lata;
- pozwolenie wodnoprawne na wycinanie roślin z wód lub z brzegu oraz wydobywanie kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów z wód lub z obszarów bezpośredniego zagrożenia powodzią wydaje się na okres nie dłuższy niż 5 lat.
Obowiązek ustalenia czasu obowiązywania nie dotyczy pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie urządzeń wodnych.
Każde pozwolenie wodnoprawne może wygasnąć, a także może zostać cofnięte lub ograniczone przez organ właściwy do jego wydania. [1]
[1] http://www.ekoportal.gov.pl/informacja-o-srodowisku/przewodnik-dla-przedsiebiorcow/hodowca/pozwolenia/pozwolenia-wodnoprawne/postepowanie-w-sprawie-wydania-pozwolenia/
Kto nie potrzebuje operatu wodnoprawnego?
Pozwolenie wodnoprawne nie jest wymagane w przypadku korzystania z wód podziemnych przy wykorzystaniu ujęcia, studni o głębokości poniżej 30 m , oraz w przypadku gdy wydajność tej studni nie przekracza 5m3 na dobę (w przypadku zwykłego korzystania z wód). Pozwolenie wodnoprawne nie jest wymagane w przypadku instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków
Wygaśnięcie, cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia wodnoprawnego
Stwierdzenie wygaśnięcia, cofnięcie lub ograniczenie pozwolenia wodnoprawnego następuje z urzędu lub na wniosek strony, w drodze decyzji administracyjnej.
Organ właściwy do wydawania pozwolenia wodnoprawnego jest uprawniony do stwierdzenia jego wygaśnięcia, cofnięcia lub ograniczenia tego pozwolenia.
Pozwolenie wodnoprawne wygasa, jeśli:
- upłynął okres, na który było wydane;
- gdy zakład zrzekł się uprawnień ustalonych w pozwoleniu;
- zakład nie rozpoczął wykonywania urządzeń wodnych w terminie 3 lat od dnia, w którym pozwolenie wodnoprawne na wykonanie tych urządzeń stało się ostateczne.
Ponadto, na mocy ustawy Prawo ochrony środowiska, pozwolenia wodnoprawne na pobór wód, wygasają w części dotyczącej instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego z chwilą upływu terminu, w którym przedsiębiorstwo prowadzące instalację powinno uzyskać pozwolenie zintegrowane, o ile nie uzyskało ono pozwolenia zintegrowanego przed tym terminem.
Organ właściwy do wydania pozwoleń wodnoprawnych ma obowiązek dokonywania przeglądu ustaleń pozwoleń wodnoprawnych na pobór wód lub wprowadzanie ścieków do wód, ziemi lub urządzeń kanalizacyjnych i ich realizacji co najmniej raz na 4 lata. Dodatkowo ustawa Prawo wodne przewiduje możliwość cofnięcia lub ograniczenia wydanego pozwolenia wodnoprawnego za odszkodowaniem, nawet jeśli przedsiębiorca przestrzega wszystkich zawartych w nim zapisów. Decyzją o wygaśnięciu lub cofnięciu może być jednocześnie nałożony obowiązek usunięcia negatywnych skutków w środowisku wynikających z wykonywania pozwolenia wodnoprawnego lub powstałych w wyniku działalności prowadzonej niezgodnie z warunkami określonymi w pozwoleniu wodnoprawnym oraz określone zakres i termin wykonania tego obowiązku. [2]
[2] http://www.ekoportal.gov.pl/informacja-o-srodowisku/przewodnik-dla-przedsiebiorcow/hodowca/pozwolenia/wygasniecie-cofniecie-lub-ograniczenie-pozwolenia/wygasniecie-cofniecie-lub-ograniczenie-pozwolenia-wodnoprawnego/
Nasza pracownia wykonała dziesiątki operatów wodnoprawnych wraz z uzyskaniem pozwoleń wodnoprawnych na:
- na wykonanie urządzeń wodnych
- na odprowadzenie wód opadowych i roztopowych
- na pobór wody podziemnej
- na odprowadzenie oczyszczonych ścieków bytowych
O jakości wykonywanych przez nas usług świadczą opinie Naszych klientów:
„Opracowanie hydrogeologiczne spełnia wszystkie nasze oczekiwania pod względem merytorycznycm, zarówno w części tekstowej, jak i graficznej. Na podstawie dotychczasowej współpracy rekomendujemy firmę GGS-Projekt jako rzetelnego, terminowego, mobilnego i skrupulatnego Wykonawcę powierzonych zadań”
Zakład Usług Studziennych
„Firma GGS-Projekt wywiązała się profesjonalnie, rzetelnie i terminowo z niniejszego zadania dot. wykonania kompletnej dokumentacji niezbędnej do uzyskania pozwoleń i uzgodnień właściwych organów dla likwidacji studni głębinowej zlokalizowanej na terenie Nowego Szpitala w Olkuszu”
Nowy Szpital w Olkuszu Sp. z o.o.
„Opracowanie wykonane zostało terminowo, merytorycznie, estetycznie i w ramach dobrej współpracy”
Uzdrowisko Busko Zdrój
„Jesteśmy w pełni zadowoleni z wykonanych usług i uważamy, że Firma GGS-Projekt zasługuje na rekomendację i polecenie innym zleceniodawcom”
AA Projekt Sp. z o.o.
„Opracowania hydrogeologiczne spełnia wszystkie nasze oczekiwania pod względem merytorycznym, zarówno w części tekstowej, jak i graficznej. Na podstawie dotychczasowej współpracy rekomendujemy firmę GGS-Projekt jako rzetelnego, terminowego, mobilnego i skrupulatnego Wykonawcę powierzonych zadań”
Silesia Architekci
„Opracowania zostały wykonane terminowo, z należytą starannością”
SPIN-US Sp. z o.o.
Źródła:
- gov.pl
- Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (U. 2001 nr 115 poz. 1229)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
GGS-Projekt
Pracownia geologii i ochrony środowiska Sp. z o.o.
Ul. Narutowicza 3/5
41-503 Chorzów
e-mail: ggsprojekt@ggsprojekt.pl
Kontakt
[contact-form-7 id=”5896″ title=”Formularz 1″]